Let's go Lofoten!

24 september 2015 - Lofoten, Noorwegen

Hei hei!

De laatste 2,5 week zijn voorbij gevlogen en dus is het weer hoog tijd voor een update!
Het belangrijkste onderwerp van deze blog: onze roadtrip door Lofoten Islands! De week daarvoor stond vooral in het teken van uitzieken (ja, de eerste Noorse griep is alweer achter de rug) en het voorbereiden van onze reis. Op aanraden van mijn lieve medereizigers ben ik nog even snel op jacht gegaan naar een goed slaapmatje (ik dacht dat mijn yogamatje wel goed genoeg zou zijn...), regenbroek en een zaklamp (zo eentje voor op je hoofd: heel charmant!).

Bepakt en bezakt vertrokken we woensdagavond met de nachttrein richting Bodø. Binnen 5 minuten was de eerste Lynn-actie al gemaakt, doordat ik het schuifje van mijn uitklapbare tafeltje kapot had gemaakt. Typisch.. Nog geen half uur later lag Anja al lekker te snurken. Even had ik nog gezelschap van Thomas en Philipp, maar ook die lagen uiteindelijk heerlijk te slapen. Thomas opgevouwen over twee stoelen en Philipp languit in de speelhoek (ja, er was een speelhoek inclusief McDonalds kruipbuis!). Zelf heb ik geen oog dicht gedaan, maar heb daardoor wel een schitterende zonsopgang vanuit de trein kunnen zien! Elk nadeel heeft z'n voordeel. :)

Eenmaal aangekomen in Bodø hebben de jongens onze huurauto opgehaald. We hadden wat tijd voordat de ferry richting Moskenes vertrok, dus hebben we de stad een beetje verkend. Met onze neus in de zon en uitzicht over de haven hebben we eerst genoten van een warme chocolademelk, voordat we het Bodøsjøen Open-Air Museum bezochten. Het museum was meer een soort park met een verzameling oude hutten en uitzicht over een prachtig fjord. Hier hebben we gepicknickt, voordat we richting de ferry gingen. Op weg naar de auto kwamen we wilde frambozen tegen die natuurlijk even geproefd moesten worden. Mmm, lekker!

Het eerste deel van de ferrytocht heb ik een powernapje (lees: 1,5 uur diepe slaap) gedaan, waarna de zon onderging en we schitterend uitzicht hadden over de Lofoten Islands. Blij met mijn windjack en warme muts hebben we de rest van de tocht op het dek van het uitzicht staan genieten. Wauw, wat was dat gaaf! (Natuurlijk zijn er ook de nodige selfies gemaakt.) Diezelfde avond hebben we in het donker ons tentje opgezet , een pastaatje gemaakt en zijn we uiteindelijk onze slaapzakken in gekropen.

Ik bedenk me net dat ik wel een heel boek zou kunnen schrijven over onze reis en dat ik dan nog wel een paar uurtjes aan het typen zou zijn. Een kortere opsomming van de highlights is daarom voor nu misschien een beter idee. :)

• Als echte Robinsons hebben we ons in het meer gewassen (koud!!!).
  • Elke ochtend stond er warme havermout met appel, druiven en honing op het menu. (Het zag er niet uit, maar was super lekker.)
  • Het uitzicht was overal fantastisch. De ene dag mysterieus door de laag hangende wolken, de andere dag (letterlijk) schitterend door de felle zon. Wauw!
  • Ik heb zelf vis gevangen én schoongemaakt én diezelfde avond nog gegeten ook (*trots*). Dit is natuurlijk vooral mede mogelijk gemaakt door Anja, Thomas en Philipp; bedankt!
  • We hebben gekampeerd op het strand (Waaaaaaah!!!) met natuurlijk; zonsondergang, kampvuur en ... marshmallows! :).
  • Ik ben expert geworden in wildplassen.
  • We hebben in deze cabin (https://www.facebook.com/nordforsola/) geslapen. Zie de link voor het verhaal hierachter. Ongelofelijk en onvergetelijk!
  • Na het negeren van Philipp's advies ben ik vol op mijn gezicht gegaan in de modder... Karma?
  • Kraakheldere sterrenhemel (wauw, die Grote Beer is echt groot!) + dansend groen/ wit/ paars noorderlicht gezien!
  • We hebben in een typische Rorbu (fisherman's cabin) geslapen met uitzicht over het fjord. Hoogtepunt: warme douche, haha!
  • 's Avonds laat in Henningsvaer een zak met 25 kaneel -en vanillebollen gekregen, omdat de eigenaresse van de lokale koffietent "er van af moest". Zo lief!! (Voorgerecht, toetje, midnight snack, ontbijt, snack, etc....)
  • In Henningsvaer mijn ogen uitgekeken bij de lokale kaarsenmaker, glasblazer, fotografen en pottenbakker.
  • Genieten van Noorse popnummers op de radio tijdens het autorijden.
  • Maximaal gebruik gemaakt van mijn Leatherman. Thanks pap!

Natuurlijk is dit nog lang niet alles, maar het geeft wel een goede indruk. :)

Voorlopig staan er even geen nieuwe "reisjes" op de planning, want er moet natuurlijk ook wat gestudeerd worden. :) Wel is het aftellen begonnen totdat paps en mams langskomen, jeej! Tot de volgende blog!

Ha det bra. :)

Op zoek naar koffieP1020082P1020105Wilde frambozenSelfie op de ferryAankomst Lofoten met de ferryIMG_1596Kamperen 2.0Schommelen!Å het laatste dorpje waar de wegen naartoe gaanIMG_1654KvalvikaDe cabin gebouwd door twee surfersSelfie op Kvalvika beachWe hebben een Rorbu!P1020152Groepsfoto in HenningsvaerMmmLofotpils!Gallery EngelskmannsbryggaGlasblazen in gallery EngelskmannsbryggaHaven in SvolvaerHet knusse HenningsvaerRoadtrip selfie gemaak door Philipp

1. Berly:
    24 september 2015
    Wat een prachtige ervaring al! Geniet van wat er nog meer gaat komen! Xx
  2. Caroline:
    24 september 2015
    Wow Lynn, wat een natuur! En wat een mooie foto's :-))
  3. Daan:
    24 september 2015
    Ikke jaloers, Ikke wil ook.........
  4. Eileen:
    25 september 2015
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt Lynn. Enne....zelf vis gevangen, zelf schoongemaakt én zelf gebakken! je bent een topper!
  5. Opa en oma:
    26 september 2015
    Hep je wel een visverguning ha ha groetjes opa en oma
  6. Myrthe:
    7 oktober 2015
    Wowwww!!! Klinkt allemaal supergaaf! Lekker blijven genieten hoor buuffie!