Jeg går hjem

17 december 2015 - Ringvebukta, Noorwegen

Ik zie dat ik sinds 25 oktober niets meer geschreven heb, sorry! De laatste weken zijn écht voorbij gevlogen. Na een super gezellig weekend met Tamara heb ik mijn eerste vakken afgerond en ben ik op een korte roadtrip geweest met Thomas, Philipp en Anja. Via Kristiansund zijn we naar Andalsnes gereden waar we twee nachten in een hele kleine cabin geslapen hebben. Na een hike, een plons in het fjord en een mislukte poging om Trollstigen te bezoeken, zijn we via Ålesund en de Atlantic Road teruggereden naar Trondheim. Het weekend erop stond Amanda alweer voor de deur samen met een flink pak sneeuw dat het hele weekend is blijven liggen. We hebben een enorm leuk weekend gehad met wandelingen door de winter wonder omgeving van Trondheim, een avondje naar de film, een avondje stappen en natuurlijk lekker uiteten.

Nadat ik Amanda op maandag helaas alweer uit moest zwaaien, begonnen ook de laatste loodjes voor de studie. Mijn Noorse examen zat eraan te komen en ook mijn fotoboek voor het vak Visual Communication 3 moest ik nu toch echt eens af gaan ronden. Anderhalve week later ging ik namelijk alweer een lang weekend naar Tromsø samen met Astrid. Gelukkig is het me gelukt om voor Tromsø mijn Noorse examen goed te maken, het fotoboek af te maken en de eindpresentatie voor het van Design Studies te geven.

Tromsø was enorm gezellig met Astrid. Ondanks het waardeloze weer (lees: regen, regen, regen. Waar was die sneeuw?) hebben we erg veel lol gehad en leuke dingen gedaan. Het hoogtepunt van de reis: op pad met een hondenslee! Het was echt gaaf om zelf de slee te mogen besturen en te zien hoe enthousiast de honden waren. Zaterdag avond hebben we samen Sinterklaas gevierd en maandagochtend voor vertrek hebben we onverwachts nog een kleine roadtrip gemaakt. Twee jongens uit Nieuw-Zeeland vertelde ons dat ze een auto zouden huren en boden ons aan om mee te gaan. Het was ons verteld dat je met een beetje geluk wilde orka's of walvissen zou kunnen zien vanaf de kant, dus gingen we op pad. Nog geen 15 minuten onderweg waren de eerste vinnen al gespot. Toen we uitstapte om een beter zicht te hebben op het fjord konden we zelfs de walvissen water omhoog horen blazen. Heel bijzonder en gaaf! Helaas vlogen we diezelfde dag alweer naar "huis" (Lund en Trondheim), omdat er toch nog wat gestudeerd moest worden. Dit was vorige week.

In een paar dagen heb ik het verslag van mijn laatste vak afgemaakt, zodat ik nog even écht van mijn laatste weekend in Trondheim kon genieten. Na een afscheidsfeestje van ESN en een van onze vriendengroep uit de Orientation Week, zijn we op de laatste cabin trip gegaan. Het was Anja gelukt om de populaire cabin Flåkoia te boeken waar we sneeuw een een sauna hadden! Vandaag hadden we dan de échte afsluiter van dit semester. Naar recept van Anja hebben we echte Duitse "feuerzangenbowle" gedronken bij Philipp thuis. Na een spectaculaire vuurshow konden we allemaal proeven van het warme drankje met rode wijn, rum en fruit. Erg lekker. :)

Op dit moment zijn mijn koffers gepakt, is mijn kamer leeg en ben ik klaar om over iets meer dan half uur de bus naar het vliegveld te pakken. Het was even moeilijk om afscheid te nemen van iedereen, maar gelukkig zijn de plannen om elkaar weer te zien al gemaakt.

Trondheim / Noorwegen, je was fantastisch en ik ben enorm dankbaar voor alle lieve mensen die ik hier heb ontmoet. Ik zal het zeker gaan missen!

Groetjes nu nog uit Noorwegen, tot snel in Nederland.

- Lynn