De eerste maand zit erop!

6 september 2015 - Trondheim, Noorwegen

Hoi allemaal!

Ik heb een weekje overgeslagen, maar des te meer leuke verhalen voor deze blog. :) Het is alweer 4 weken geleden dat ik ben vertrokken naar Noorwegen en de dagen vliegen voorbij! In week 3 zijn mijn vakken eindelijk een beetje op gang gekomen en heb ik dan ook mijn eerste colleges gehad. In het begin was het nog even een gedoe om mijn vakkenpakket compleet te krijgen, maar na wat schuiven heb ik nu vakken waar ik echt blij mee ben:

- Design in Wood (ontwerp wedstrijd voor het bedrijf Muuto)
- Design Studies (ontwerp wedstrijd voor Orkla, de "Noorse Unilever")
- Visual Communication (grafische vormgeving in de vorm van portfolio of boek)
- Norwegian for Foreigners (talencursus; "Jeg heter Lynn og jeg snakker litt Norsk.")

Naast het regelen van mijn vakkenpakket heb ik de afgelopen twee weken natuurlijk weer veel leuke dingen gezien en gedaan! Zo ben ik met Angelica wezen kijken hoe Thomas, Philipp en Cyril hun zelf gekochte vishengel uitprobeerde in de Nidelva rivier. De vangst was spectaculair; zeewier, zeewier en zelf een plastic zak, haha! Na de zoveelste zeewier vangst zijn Angelica en ik toch maar een bakje koffie gaan drinken in het knusse en hippe Bakklandet (zie foto).

De rest van de week bestond uit een Lasagna Party bij Ragna thuis (Nomnom, was erg lekker en gezellig!), fietsen door Noorse regenbuien (lees: natte kont voor de Thomas G. die not geen spatbord had...) en mijn eerste cabin trip! Voor de verjaardag van Aurélien zijn we met 20 man (!!) op pad gegaan naar de cabin Holmsåkoia. Na een busrit van 2,5 uur en een wandeling van 1,5 uur kwamen we aan bij een typische Noorse cabin met luxe toilet (lees: houten hutje in de natuur) en sauna. Het duurde even voor het avondeten op tafel stond (22:00 uur...), maar in de tussentijd werd er volop gitaar/ piano gespeeld, gezongen en gekletst. Als toetje was er natuurlijk cake voor de jarige en werden er marshmallows geroosterd boven de kaarsjes op tafel. Het hoogtepunt van de avond was toch wel de sauna! Eerst even zweten en daarna op blote voetjes tussen de bomen door naar de rivier om af te koelen (ieeh, koud!!). Vervolgens nog wat kaart spelletjes gespeeld en uiteindelijk toch maar naar bed gegaan. Lepeltje lepeltje met 10 man in een groot bed voor 7 heb ik natuurlijk geen oog dicht gedaan, maar gezellig was het wel!

Zondagavond ben ik samen met Angelica en Hanna voor het eerst naar de bioscoop in Trondheim geweest. Ik weet niet waarom we verwacht hadden dat er niemand zou zijn, maar het was super druk! Kaartjes bemachtigen voor de film "Trainwreck" was dan ook gedoemd te mislukken, waardoor we uiteindelijk naar de film "We are your friends" zijn geweest (ook leuk!).

Vorige week (week 4) ben ik voor het vak Design in Wood op excursie geweest naar het Folk Museum (soort OpenluchtMuseum, maar dan anders), heb ik mijn eerste Noorse les gehad ("Jeg heter Lynn, Hva heter du?"), hebben we uitleg gehad over de ontwerp wedstrijd voor Design Studies (hoofdprijs 100.000 NOK!!) en heb ik voor het eerste een gesprek gehad met mijn docent voor het van Visual Communication (woeehoee, leuk vak!). Kortom: een hele "educatieve" week in vergelijking met de vorige weken. :)

Naast de studie zijn er ook plannen gemaakt om naar de Lofoten te gaan (JEEEJ!) en zijn de trein -en ferrytickets al geboekt! Woensdagavond 16/09 nemen we de nachttrein (ik ga alvast op zoek naar slaappillen.. ) van Trondheim naar Bodø. In Bodø halen we onze huurauto op en nemen we de ferry naar de Lofoten (woehoee!). Vervolg plannen zijn nog niet echt gemaakt alleen dat we; gaan kamperen (haha, ja echt...), dat we van zuid naar noord willen rijden en dat we maandagavond 21/09 weer in Bodø op de nachttrein stappen naar Trondheim. Kan niet wachten, maar gelukkig gaan we al over bijna een week! :D

Verder heb ik deze week 4 uur (grrr!) in de rij staan wachten om bij het politie bureau een papiertje te halen waarop staat dat ik legaal in Noorwegen verblijf de komende 3 maanden en ben ik weer op een cabin trip geweest. Dit keer was het echt hiken en zijn we vrijdag van 18:30 tot 23:00 bezig geweest voordat we eindelijk onze cabin hadden gevonden. Het begin van de tocht was schitterend met bovenop het (voor ons) hoogste punt een echt "zen"-gevoel! Het laatste deel in het donker met de regen en moerassige "wandelroutes" was een beetje minder "zen", maar ook dat heb ik overleefd. Het duurde even voordat we het fornuisje (Optimus Hiker 111) aan de gang kregen, maar gelukkig is het Thomas F. toch gelukt! (Onder het motto: "Never give up", haha.) Waar de cabin van vorige week erg koud was, lagen we nu te smoren in onze slaapzakken en ik in mijn thermolegging met (extra) warme trui. Na toch maar een raampje open gezet te hebben, veel grappen en hard lachen, zijn we toch in slaap gevallen. De volgende ochtend hebben we een lekker ontbijtje op met warme chocolademelk en zijn we weer op weg gegaan naar het beginpunt van onze hike (om daar de bus te pakken naar Trondheim).

Vandaag was voor mij een rustig dagje met veel fruit, groenten (vitamientjes ...), want ik begin toch een beetje verkouden te worden. Ach, met een beetje hulp van A. Vogel ben ik daar zo weer vanaf (hè Opa?). :)

Ook bij deze post heb ik natuurlijk weer wat foto's. Onder de map foto's van deze website kun je álle foto's zien die ik tot nu toe geplaatst heb.

Groetjes en tot de volgende blog!

P.s. Ik heb een Noors nummer! Via WhatsApp ben ik gewoon nog te bereiken op mijn Nederlandse nummer, maar mocht je willen bellen of smsen dan heb je het volgende nummer nodig:

+47 94115636

De mannen aan het vissenKoffie in BakklandetKoffie met AngelicaFolk MuseumLasagna Party bij RagnaCabin HolmsakoiaKampvuurMijn bijdrage aan de tafel in HolmsakoiaGroepsfoto bij HolmsakoiaBlauwe bessen plukken op weg naar HognabuHet uitzicht onderweg naar HognabuDe cabin "Hognabu"Selfie in de HognabuWaar moeten we heen?Warme choco met marshmallows bij ontbijtGroepsfoto bij Hognabu

1. Eileen:
    7 september 2015
    Wat maak jij een geweldige tijd mee Lynn! Ben nu alweer nieuwsgierig naar je volgende avontuur.
  2. Caroline:
    7 september 2015
    Was weer genieten van je verhaal!
    Enne tamara heeft geboekt :-))
  3. Lynn Potters:
    7 september 2015
    Bedankt voor de leuke reacties tante Eileen en Caroline!
    Kan niet wachten tot de meiden (en natuurlijk ook mijn ouders) langskomen in Noorwegen!

x
  4. Opa en oma:
    9 september 2015
    Hallo Lynn leuk verhaal, wij hebben er van genoten
    Liefs van opa en oma xx