"Studeren" in Trondheim

25 augustus 2015 - Ringvebukta, Noorwegen

Hei venner og kjærester!

Mijn tweede week in Trondheim is alweer voorbij gevlogen en dus is het hoog tijd voor een nieuwe update! Vorige week maandag begon officieel het eerste semester van het nieuwe studiejaar. In Nederland betekent dit dat er weer volop colleges worden gevolgd, maar de Noren denken daar toch anders over. Schijnt de zon? Dan houden we toch gewoon een weekje langer vakantie? Of zoals een van mijn docenten zegt: "Geniet ervan zolang het nog kan..." (Wauw, dat klinkt wel heel deprimerend, haha).
Schijnbaar wordt het hier in de herfst/winter echt berenweer dus tot die tijd nog maar even maximaal genieten van mijn "vakantie".

Natuurlijk heb ik wel wát tijd doorgebracht op de universiteit. Zo had ik maandag een algemeen college over de hele afdeling binnen de NTNU waar Product Design een onderdeel van is (Zzzzz... ). Daarna ben ik samen met Carlijn, Ragna, Thomas (ook uit Delft), Georgi en Geri (uit Glasgow) naar het gebouw van Product Design gegaan. De vakken die we in eerste instantie gekozen hadden, waren namelijk niet allemaal goedgekeurd. (Stress? Naah..) Gelukkig wist een aardige Noorse docent (Johannes) ons op weg te helpen en hadden we al snel onze nieuwe vakken gekozen. Leuk feitje: de "Head of Department" van onze faculteit is een Nederlander! Net toen we het gebouw wilde verlaten, loodste Johannes ons het kantoor van Casper (de grote baas) binnen. Hij heeft ons een rondleiding door het gebouw gegeven en wat meer over de inhoud van de vakken en de manier van studeren hier in Trondheim verteld

De faculteit is veel kleiner dan die van Industrieel Ontwerpen in Delft. Ieder jaar worden er maar ongeveer 30 studenten aangenomen, die vervolgens samen in één klas komen. Ze hebben hier dus een klas voor de eerstejaars, tweedejaars enzovoort. Iedereen heeft zijn eigen bureau, kastje en kluisje om spullen in op te bergen. *Flashback naar het Altena College* en ook ik krijg hier een plekje. Ik voel me als nieuweling weer net een bruggertje, haha! Verder heeft de faculteit een mooie werkplaats en een leuke kantine waar geluncht wordt of waar je gewoon even kan relaxen met een kopje koffie.

Maandagavond, na de eerste "echte" dag op de universiteit ben ik samen met Thomas en Anja (meisje ontmoet tijdens orientation week) naar de Nidaros Cathedral geweest. Deze hadden we van de buitenkant ondertussen al meerdere keren gezien, maar konden we nu met een speciale rondleiding voor studenten ook van binnen bekijken. Zo hebben de graftombes onder de kathedraal bekeken (echt iets voor mij...) en zijn we omhoog geklommen om via verschillende verborgen kamers uiteindelijk over het balkon te lopen. De gids had er volgens mij niet zoveel zin meer in, maar dat mocht de pret niet drukken! :) Ik heb natuurlijk weer wat foto's gemaakt (tot lichte ergernis van Thomas, haha!) waarna we op het gemak weer naar huis zijn gegaan.

De rest van de week bestond uit wat introductie colleges, maar vooral uit sightseeing, shopping en genieten van het mooie weer! Trondheim heeft enorm veel leuke winkeltjes met typisch Scandinavisch design. Ook zijn er veel leuke koffietentjes en barretjes waarvan de terrassen met dit mooie weer natuurlijk altijd vol zitten. Vooral de wijk Bakklandet, achter de leuke gekleurde huisjes, is erg hip! Je komt er door langs de Nidelva (rivier) te lopen of door de Gamle Bybro ("Bridge of Happiness") over te steken, wat nooit gaat vervelen. Bij gebrek aan professioneel fotograaf en motivatie om een wildvreemd iemand te vragen, heb ik maar een selfie gemaakt! (Zie foto's)

Tijdens mijn ontdekkingstocht door stad ben ik ook even binnen gelopen bij de Trondheim Kino (bioscoop). Om de saaie witte muren van mijn kamertje een beetje op te fleuren, had ik als missie: "het bemachtigen van een filmposter!". Helaas is het niet gelukt om een "Minion" exemplaar te bemachtigen, (een poster van 2m x 4m van de wand trekken, vond ik een beetje te enthousiast...) maar "Focus" met Will Smith is ook best leuk. :D Blijkbaar worden alle oude filmposter weggeven, dus missie geslaagd!

In het weekend ben ik wezen zeilen met vrienden uit Moholt. Eerst vrijdag even proefdraaien met Anja en Thomas en zaterdag met de jongens op stap. Helaas voor ons was er beide dagen geen zuchtje wind te bekennen, dus hebben we vooral gedobberd en gepeddeld.. Uiteindelijk zijn we maar te water gegaan en hebben we (tussen de kwallen door, iiieeh!) nog wat gezwommen in het fjord. Na weer een tijdje dobberen, hebben we toch maar besloten om terug te gaan naar de haven. De volgende stop was een Irisch Pub waar de mannen aan het bier gingen en ik een heerlijke warme choco met slagroom (!!) gedronken heb. We hebben de dag afgesloten met een lekkere pasta, gemaakt door chef Thomas G. (niet te verwarren met Thomas F.) en ik heb daarna als een roosje geslapen.

Gisteren (zondag) was een rustig dagje waarbij ik samen met Angelica (huisgenootje) weer naar de tweedehands markt vlakbij Bakklandet ben geweest. De buit van deze keer: een yogamat en rieten mandje voor 60 NOK, woehoeee! In de avond hadden we kaartjes voor een Football wedstrijd tussen RBK en Mjøndalen, waar we met ongeveer 1000 exchange studenten naartoe zijn gegaan. De wedstrijd zelf was een beetje suf, maar alle liedjes en schmink er omheen maakten het toch erg leuk!

Vandaag heb ik dan eindelijk mijn échte eerste dag op de universiteit gehad van 09:00 tot 17:00 uur. Voor het vak Design in Wood hadden we eerst een introductie college en ben ik daarna in de werkplaats aan de gang gegaan. Om de verschillende machines te leren kennen, hebben we in een groep van 5 studenten de beroemde (?) Enzo Mari bank nagemaakt. Na een middagje hout zagen en spijkers timmeren, mocht het resultaat er zijn! Veel mooier dan het origineel toch? (Zie foto).

Samen met Angelica heb ik vanavond pasta met echte Noorse zalm gemaakt (mjamjam!) en daarna een stuk gewandeld. Onze Chineese huisgenoot verblijft vooralsnog dag en nacht in zijn kamer samen met moeder Chinees, heel raar... Gelukkig is het met Jaime wel erg gezellig en zijn we zelfs al plannen aan het maken voor huisavond en huisuitjes!

Onderaan deze blog heb ik weer wat foto's geplaatst die ook terug te vinden zijn in de map week 2 onder foto's. Tot de volgende blog!

Skål. :)

Ohja, bijna vergeten: ik ben ook nog samen met Anja wezen BBQ'en bij het meer Lian waar we onder andere een naakte Noor hebben gespot die door een moeras aan het zwemmen was. Blijkbaar heel normaal hier, haha!

Op het "balkon" van de kathedraalSelfie in de tombe onder de kathedraalScandinavian designChange of perspectiveSelfie in de zonColored housesWinkelenBakklandetZeilenZonsondergang na zeilenNiet zeilen dan maar zwemmenCulinair pastaatje met AngelicaThe making of..Group picture before footballTypisch "huisje" in TrondheimWat een uitzichtMuur decoratie, jeeej

1. Daan:
    25 augustus 2015
    Leuke "vakantie" Lynn! :-). Ziet er allemaal erg leuk uit. Veel plezier nog!