Hei! Hvordan går det?

17 augustus 2015 - Ringvebukta, Noorwegen

Hier is dan eindelijk mijn eerste blog vanuit Noorwegen! Alweer een week geleden ben ik op het vliegtuig gestapt om via Oslo naar Trondheim te vliegen. Best wel spannend, maar vooral ontzettend leuk! Het reizen verliep heel erg soepel op wat sprintjes in Oslo na. De Noren willen blijkbaar graag dat je, ook tijdens een overstap, je koffers van de band haalt om deze vervolgens door de douane weer opnieuw in te checken. Het duurde even voor mijn grijze en blauwe monsters tevoorschijn kwamen, waardoor ik 20 minuten voor vertrek aankwam bij de incheckbalie. Schijnbaar werden er geen koffers meer aangenomen, maar de vriendelijke Noorse dame achter de balie beloofde mij er alles aan te doen om ze toch nog in het vliegtuig te krijgen. (Goede eerste indruk van de Noren!) Na het afgeven van de koffers stuurde ze me naar de juiste gate "just go to gate 24 and hurry!". Nadat ik bij de douane tussen de mensenmassa heen ben geglipt (na lief vragen met puppy ogen, mocht ik er van iedereen langs), ben ik naar de gate gesprint. Ik voelde me toch wel een beetje James Bond al slalommend langs de mensen die op hun gemakje over het vliegveld liepen. Ah fijn, uiteindelijk had ik nog ruim 10 minuten om rustig te boarden en mijn plekje in het vliegtuig te vinden..

In het vliegtuig zat ik naast een aardige Noorse jongen waar ik de hele vlucht mee heb gepraat. Hij heeft mij laten zien welke bus ik moest nemen om bij Moholt uit te komen, het studentendorp waar ik de komende maanden woon. Eenmaal aangekomen, kon ik gelijk mijn sleutel ophalen en op jacht gaan naar mijn kamertje. Moholt voelt aan als een soort center parcs, maar dan vol studenten! Er is een supermarkt met postkantoortje, een wasruimte met rond de 40 (!!) wasmachines, een activiteitenhuis en een park met beachvolleybal.

Ik deel een appartement met 3 huisgenootjes, waarvan één Spaanse jongen, een Chinese jongen die zijn moeder op visite heeft (althans, ik hoop dat ze op visite is...) en sinds vandaag ook een meisje uit Zweden. Helaas vertrekt ze waarschijnlijk ook weer, omdat ze samen met een vriendinnetje uit Zweden wilt wonen.

Mijn kamer is prima! De eerste nacht was even overbruggen met een kussen gemaakt uit truien en een slaapzak waarmee ik de hele nacht heb liggen worstelen. Er was namelijk nog geen beddengoed, daar ben ik maandag op uit gegaan. Waar ga je heen als je redelijk goedkoop spullen voor je kamer nodig hebt? De Ikea, want die hebben ze hier ook! Ik had het geluk dat ik mee mocht rijden met een Duitse jongen die ik via Ragna heb leren kennen. Hij is met zijn auto naar Noorwegen gekomen en wilde ons wel naar de Ikea brengen (super fijn!). Nadat we onze winkelwagens vol hadden geladen met de nodige (en onnodige) spulletjes hebben we de Ikea-tour afgesloten met de beroemde Ikea hotdogs, wat ook gelijk ons avondeten was.

Maandag was ook de eerste dag van de Orientation Week vol activiteiten om de andere exchange studenten te leren kennen. We trapte de week af met een groepsfoto en informatie bijeenkomst in het Studentersamfundet (soort studentenvereniging). Hier werden alle 1300 (!!) exchange studenten verwelkomd en werd er door verschillende mensen gesproken over wat Noorwegen en Trondheim allemaal te bieden heeft. We kregen een introductie "How to survive in Norway" en hebben hard gelachen om de grappen die werden gemaakt over Zweden en verschillende steden in Noorwegen. Schijnbaar maken de Noren dezelfde soort grappen over Zweden die wij over België maken, heel grappig!

De rest van de dag stond in het thema van de "Trondheim Games", waarbij we in teams van 15 een soort speurtocht door de stad hebben gedaan. De highlights zoals de Nidaros cathedral, de "Bridge of Happiness" en de fietslift zijn allemaal voorbij gekomen en ik heb zelfs visolie geproefd (ielgh!). Aan het eind van de dag ben ik dus naar de Ikea gegaan en heb ik daarna als een roosje geslapen. Van Moholt naar de universiteit is een stukje lopen, waarvan een deel via een redelijk steile helling. Nu ben ik natuurlijk super atletisch en goed getraind (ahum...), maar dat is toch even wennen. Mijn stappenteller gaf ongeveer 17 km aan na deze eerste dag, dus met de dagelijkse beweging zit het wel snor.

De andere dagen van de Orientation Week heb ik o.a. mijn eerste echte hiking trip gemaakt, nog meer spelletjes gespeeld en verschillende feestje meegepakt. Vooral het hiken was echt gaaf! De eerste tussenstop was bovenop de Goat Mountain, waar we een 360° uitzicht hadden over Trondheim en de omgeving. Op de weg terug naar beneden hebben we blauwe bessen geplukt en gegeten en o.a een waterval gezien. Kortom; het hiken is zeker voor herhaling vatbaar!

Gisteren hadden we overdag geen geplande activiteiten, waardoor er tijd was om naar het "strand" te gaan (eerder grasvelden langs fjord). De plaats heette Ringvebukta (zie kaart) en lijkt echt een vakantieoord. Hier en daar staan schattige houten gekleurde huizen op de heuvels die uitkijken over het fjord en omringd zijn door bomen en grasvelden. Er werd gezwommen dus na wat gillen en terugkrabbelen heb ook ik uiteindelijk in het fjord gezwommen (koud!!). De jongens die we maandag ontmoet hebben, hadden een BBQ'tje bij wat de sfeer helemaal compleet maakte. Ik had niet verwacht dat we nog zomer zouden krijgen in Noorwegen (berenvellen en mutsen bovenop in mijn koffer), maar we hebben echt geluk! Het schijnt de hele week dit weer te blijven dus waarschijnlijk wordt er nog wel meer gezwommen de komende dagen. :)

Natuurlijk wordt er hier ook genoeg gefeest! De alcohol mag dan misschien niet te betalen zijn, maar de feestjes zijn er niet minder leuk op. Eerst even wat drinken bij iemand thuis en daarna door naar Studentersamfundet, het gebouw van een soort studentenvereniging waar iedereen naar binnen mag. Een biertje kost hier gerust 75 NOK (ongeveer 8 euro) dus de meeste studenten zijn al behoorlijk aangeschoten (lees: dronken), als ze binnen komen. Vrijdag en zaterdag hebben we hier gefeest tot het licht aanging, wat helaas al om 02:00 was.

Vandaag was een rustig dagje en heb ik, samen met m'n Spaanse huisgenootje, wat inkopen gedaan bij een soort vlooienmarkt in het centrum van de stad. Net als het beddengoed hadden we ook nog geen potten, pannen en borden, dus die hebben we vandaag voor een prikkie gescoord! Vintage koekenpannen waren lastig te vinden, dus besloten Jaime (huisgenootje) en ik door te gaan naar de Ikea. Een verkeerde bus, ongepland sightseeing en 1 uur later kwamen we aan bij een gesloten Ikea en hebben toen maar heel hard gelachen. Ook hier zijn de meeste winkels op zondag dicht...

Eenmaal thuis hebben we snel wat pasta gegeten en zijn we naar de universiteit gegaan, waar we "Movie Night" hadden. De films werden pas ter plaatsen bekend gemaakt en ik begrijp nu wel waarom: alle films waren Noors! Wel met Engelse ondertiteling gelukkig... :) Uiteindelijk was het nog best een aardige film en kregen we lekkere chocolaatjes wat bij mij altijd werkt, haha.

Verder heb ik deze avond voor het eerst twee wasjes gedraaid, welke nu hangen te drogen aan een provisorische waslijn in mijn kamer. Volgens mij is er niets gekropen of verkleurd, dus ik ben helemaal trots! :D Ook heb ik net een mailtje gehad dat ik morgen bij een fiets mag komen kijken! Het is hier erg lastig om aan een tweedehands fiets te komen (héél veel nieuwe studenten), maar als Nederlander kan ik natuurijk eigenlijk niet zonder. Verder heb ik morgen mijn eerste dag op de universiteit dus ik ga maar eens stoppen met typen, zodat ik nog wat uurtjes kan slapen. :) Ik ben van plan om elke week een update te posten, om jullie op de hoogte te houden van alles dat hier gebeurd. Hier alvast wat foto's om een beeld te geven van mijn leventje hier in Trondheim. Onder de map "Foto's" -> "Week 1" staan er nog meer!

Skål

Hier ben ik!Waaaaaaaauwww!Nidaros cathedral63 degrees North spelletjes middagSelfie met Carlijn tijdens hiking Goat MountainParty selfie met Anja en CarlijnKalender en foto's hangen opMijn kamertje 1Building 5, mijn gebouw!

1. Berly:
    17 augustus 2015
    de eerste week was al top zo te lezen en te zien! succes vandaag op de universiteit en alle nieuwe dingen! xx
  2. Lynn Potters:
    17 augustus 2015
    Het was zeker top! Vandaag alweer de introductiedag op de universiteit gehad. Leuke faculteit met een Nederlandse Head of Department, heel grappig. :)
  3. Caroline:
    18 augustus 2015
    Heb net je blog gelezen en de foto's bekeken, super gaaf Lynn!!
    Succes xx
  4. Astrid:
    19 augustus 2015
    Echt heel leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt daar tot nu toe! Klinkt allemaal heel leuk! xx
  5. Petra Suijkerbuijk:
    19 augustus 2015
    Leuk om te lezen Lynn! Veel plezier en succes verder. Kus van ons :-)
  6. Yves:
    19 augustus 2015
    Super leuk om te lezen en voor jou nog veel leuker om te beleven!!
  7. Eileen:
    20 augustus 2015
    Dit was een topweek Lynn! Ben nieuwsgierig naar wat je de volgende week te vertellen hebt.
  8. Lynn Potters:
    20 augustus 2015
    Leuk die reacties van jullie allemaal! Groetjes vanuit het zonnige Noorwegen. :)
  9. Myrthe:
    7 oktober 2015
    Leuk te lezen buufie! Ik haak weer lekker snel in hahaha dus ga alles lezen nu.
    Dikke kus en Enjoy!!!